Kaakgewrichtsklachten

Wat zijn kaakgewrichtsklachten?

Kaakgewrichtsklachten zijn klachten veroorzaakt door de kaakgewrichten zoals pijn, knappen of het kraken van de gewrichten. Ook kunnen bewegingsbeperking of blokkering van de gewrichten optreden. Afbijten, kauwen, drinken, praten, lachen, geeuwen, zingen, zoenen en tandenpoetsen zijn activiteiten waarbij hinder kan worden ondervonden.

Hoe ontstaan kaakgewrichtsklachten?

Kaakgewrichtsklachten en pijnlijke kauwspieren kunnen zeer verschillende oorzaken hebben. Ze kunnen spontaan ontstaan of door bijvoorbeeld operaties, ongevallen, injecties of overbelasting.

Zijn kaakgewrichtsklachten ook gevaarlijk?

Over het algemeen zijn kaakgewrichtsklachten, een beperkte mondopening en/of pijnlijke kauwspieren meer hinderlijk dan gevaarlijk.

Worden kaakgewrichtsklachten steeds erger?

Bij de meeste mensen nemen de klachten na verloop van tijd weer af en kan de mond weer zonder noemenswaardige hinder worden gebruikt. Om uw klachten te verminderen is het belangrijk dat u de kaakgewrichten en de kauwspieren zo veel mogelijk rust geeft. Dat wil zeggen: niet te zwaar belasten, maar wel bewegen.

Waaruit bestaat de behandeling van kaakgewrichtsklachten?

In eerste instantie zal de behandeling vaak bestaan uit algemene adviezen, zo nodig pijnbestrijding en eventueel oefeningen. Soms wordt fysiotherapie toegepast. Ook het aanmeten van een spalk of in het uiterste geval aanpassing van de tanden en kiezen in het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde (CBT) kan soms een oplossing bieden. In uitzonderlijke gevallen kan een operatie noodzakelijk zijn.